veel voor weinig

13 september 2012 - Xian, China

Inmiddels alweer een paar vermoeiende dagen achter de rug: we hebbende Chinese muur beklommen en dat is een topprestatie (warm, vochtig en grote steile afdalingen en klimmetjes). En dan zie je ineens iemand halverwege die limonade en water verkoopt, lekker op ijs gekoeld, dus die heeft alles dan ook nog gesjouwd! Het uitzicht was werkelijk fantastisch, niet voor niets het 7e wereldwonder. Het 8e wereldwonder hebben we vandaag gezien, het terracotta leger, zo'n 2200 jaar geleden gemaakt door keizer Qin, die dacht dat hij na zijn dood in de onderwereld verder kon regeren en wilde alvast een leger beschikbaar hebben. Ook dit heeft veelindruk gemaakt:gedurende 40jaar hebben 720.000 mensen hieraan gewerkt. Bij het leger konden we een electrokarretje nemen, handig voor Henk, alleen terug was dat niet meer mogelijk, want je moest langs alle winkeltjes. Wel kreeg Henk een aanbod om in ee rolstoel gereden te worden, voor 3 uur. Achteraf was dit een goed idee geweest.

De prijzen verbazen ons ook: een ritje van een half uur in de taxi kost zo'n 1,5 euro. Terug wilden de taxi's niet meer, dus toen maar met een particulier busje mee, afgedongen tot3 euro. Een leukeChinees, zingen,schoonmaken, scheuren, toeteren en Chinees met ons praten.

Je ziet 's ochtends de ouderen in de parken dansen, tai chi beoefenen, diabolo-en of tollen en dat behoorlijk fanatiek! Wij hebben ook ons best gedaan door 14 kilometer op een tandem (met zachte banden) over de stadsmuur te fietsen.

Vab Beijing naar Xi'an zijn we met de slaaptrein gegaan: ook een belevenis. Een gigagroot station en een lange trein. We sliepen met 2 Engelsen in een coupe, waar we eerst de kippenpoten (met tenen) weg moesten vegen. Achteraf hadden we die beter uit kunnen delen aan een paar luidruchtige Duitsers. Na 12 uur kwamen we, stipt op tijd, aan in Xi'an.

Morgen vliegen we door naar Chengdu.

1. Mary:
    13 september 2012
    Geniet maar lekker maar waarblijven de foto's
  2. Elvire en Feike:
    14 september 2012
    Hoi Ka en Henk. Hoe zit het verder met het eten? Is nr 20 daar ook altijd babi-pangang met nasi?
    Groeten aan de panda's in Chengdu.
    Wij zijn onderweg naar Boneo. We zijn net in Kuala Lumpur aangekomen en nemen zometeen de vlucht naar Kuching.
    Groetjes van Elvire en Feike