9 million bicycles in Beijing

9 september 2012 - Beijing, China

Het klopt helemaal: er zijn zeker 9 miljoen fietse , niet zo gek bij zo'n 20 miljoen inwoners. Wat een imposante stad. We lopen nu 2 dagen rond en zijn ontzettend verrast door alles wat we zien: de Lama tempel, de drum en de klokkentoren, de tempel van de vrede, de verboden stad. Ook het plein van de Hemelse vrede: bij mij staat op mijn netvlies gebrand de krantenfoto van de student voor de immense tank. Duizenden mensen zijn vermoord bij dit vreedzame verzet tegen het toenmalige regime. Inmiddels is Beijing een moderne stad geworden, trendy, in een  soort race tegen de klok.

Ons hotel ligt in een oude hutong (één die niet met de grond gelijk gemaakt is voor de Olympische spelen): het is een historisch gebouw met een aantal binnenplaatsen. Heerlijk rustig, terwijl we een paar 100 meter van de drukke winkelstraat af zitten. We slapen in een Chinees hemelbed en genieten van al het moois.

Het verkeer is wel angstaanjagend. De automobilisten hebben 3 doelen: 1. vernietig de bromfietsers 2. vernietig de fietsers 3. vernietig de voetgangers. De bromfietsers hebben maar 2 doelen: vernietig de fietsers en de voetgangers. Jullie snappen het al: de voetgangers hebben maar 1 doel: in leven blijven!!

Verder hebben we al heerlijk gegeten, met gids Henry zijn we naar een dumpling restaurant geweest, echt Chinees, plakkerige grond, 4 formica tafels, maar heerlijk eten. Daar hoort bier bij, dus ik had gelijk een halve liter te pakken, slechts 10%, dus daarna loop je op rozen. Vanavond zijn we Peking eend gaan eten, in een origineel restaurant aan het meer, was heerlijk. Voor Chinese begrippen erg duur, zo'n 25 euro per persoon, inclusief theater, cabaret, poppenspel, dans etc

Morgen vroeg op, want we gaan naar de Chinese muur. Waarschijnlijk ook erg druk. In de Verboden Stad  vandaag waren zo'n 60.000 bezoekers. Veel ouders met kind, erg verwend, want nog steeds is de 1 kind politiek geldig.

We komen tot nu toe nog redelijk ver met ons Engels, straks zal dat wel anders worden. Ik heb een boekje met Mandarijn chinese zinnen, maar het is moeilijk om dit te gebruiken, een iets andere klank en de zin betekent heel iets anders: je vraagt de weg, maar je zegt dan bijvoorbeeld: "je tante heeft de kop van een hamster" . Daar ga je dus geen vrienden mee maken. We laten het ze wel lezen!

Tot zover uit Beijing,

Groetjes van Henk en Karin

1. Raymond Zachariasse:
    9 september 2012
    Helaas wordt beijing wel moderner, dus de fietsen verdwijnen snel. Maar al eens de taxi's geprobeerd? Goedkoop en lekkere airco :)
    Als je kunt, probeer ook eens de karaoke. Goedkoop en met eten en grappig ook. Er zijn sommige cafe's die het ook doen en vooral voor toeristen.
    Mao al gezien in het mausoleum?
  2. Elvire en Feike:
    10 september 2012
    Hebben jullie al uitgevonden hoe een Chinees SMS-t?
  3. Joop en Trudi:
    10 september 2012
    De kop is eraf en nu maar verder genieten; de Chinese muur lijkt me eindeloos !!!
  4. Ben&Jos:
    Hallo daar,
    Ben erg benieuwd naar de ervaringen met het eten en de stokjes.
    Veel plezier en wij ploeteren wel verder.
    Grt. Ben