2e week

24 september 2023 - Saint-Denis-Catus, Frankrijk

Ook de 2e week is weer voorbij gevlogen. We hebben het fijn gehad in de studio. Ook nog geadopteerd door een kat van de gite: Popov. Is een aanlopertje geweest en heeft duidelijk voorkeuren waar hij vrienden maakt. Onze schoonzoon Ricardo was jarig en wij zijn dan vaak afwezig, dus moeten dan iets origineels bedenken om te laten weten dat we toch aan hem denken. Ook dit jaar lukte het om een plaatselijke artiest een verjaardagslied te laten zingen, speciaal voor Ricardo!

Veel mooie dorpjes bezocht, o.a. Minerve, Olargues, Assignan. In Minerve was het plaatselijke parkeerterrein open, ook niet mogelijk om een inrijticket te krijgen. Natuurlijk waren de slagbomen bij het uitrijden gesloten en stonden er veel boze mensen bij de betaalautomaat, want vertrekken was alleen mogelijk met een 24-uurs kaart. De goede man aan de telefoon wilde niet naar mijn vloeiend Franse verhaal luisteren. Op advies van een aantal Fransen zijn we dus vlak achter iemand aangereden. De Fransen beloonden dat met luid gejoel en applaus!

De Middellandse zee is ook niet ver weg en we hebben Gruissan bezocht, een leuk plaatsje met mooie zoutpannen en bergen zout. Ook in de winkel heerlijk zout met wel 50 smaken (gember, spinazie etc).

Woensdag naar Pezenas gegaan, gelunched bij Chez Hansi (is gewoon een Fransman, maar wel een begrip). Het begon keihard te regenen, maar zaten redelijk droog op het terras. Daarna toch nog een flinke bui gekregen, dus we dropen af.

Hoogtepunt was een bezoek aan Carcassonne, met zijn 13e eeuwse Cite. Bekend uit veel boeken, dus nu ook een beeld erbij. De naam is ontstaan doordat madame Carcas tijdens een langdurige belegering een varken vet mestte en vervolgens het volgevreten beest voor de voeten van de vijand gooide. Die kon niet begrijpen dat het varken zo vet was en de belegering werd beeindigd. Vervolgens werd de kerkklok geluid (sonner)door madame Carcas, dus vandaar de naam Carcassonne.

Vrijdag nog de 9 sluizen van Fonseranes gezien. Schepen varen van de ene sluis in de andere en overbruggen dan 33 meter in het Canal du Midi. Veel huurboten, dus ook veel zenuwen en spektakel van de schippers, het waterpeil wordt op z'n Frans heel snel verhoogd of verlaagd. Uiteraard tot vermaak van de omstanders.

Later nog even naar Roquebrun gegaan, leuk terras van l'enfant terrible (het vreselijke kind). Henk voelde zich gelijk thuis.

Gisteren een reisdag naar het 3e huis in Catus, de Lot. Het huis ligt zo'n 3 kilometer buiten het dorp en de enige die je ziet is de boer die 2x per dag langs komt. Het is een prachtig oud huis (Engelse eigenaar) en het zwembad is heerlijk. Bed nog even wennen, idee dat je door de veren gelanceerd wordt.

Traditiegetrouw zijn er op zondag veel brocantes en vide-greniers (zolderopruimingen), dus dat was weer erg leuk. Weer is prima, de afgelopen week heeft het hier heel veel geregend, nu veel zon. 's Nachts koelt het wel behoorlijk af, zo'n 6 graden maximaal.