Provence

12 september 2023 - Roussillon, Frankrijk

De eerste dagen van onze vakantie zijn alweer goed ingevuld, dus daarmee gelijk een reisverslag. Al een paar jaar geen verslag gemaakt op Reislogger en waarom? Corona...... geen verre vakanties, maar Frankrijk is de afgelopen jaren zeer goed bevallen. Dit jaar 3 weken in de Provence, de Herault en de Lot. Afgelopen vrijdag vertrokken naar Beaune (boven Lyon). Voorspoedige reis en een fijn hotel in het historische centrum van Beaune. De kamer in het hotel was op de centimeter gebouwd, dwz dat je alleen zijdelings langs het bed kon schuiven, maar geen probleem. Lekker gegeten en vroeg naar bed. Zaterdag toch nog zo'n 5 uur rijden naar Joucas, een gehucht tussen Gordes en Roussillon. We verblijven in een de zijvleugel van een prachtig huis en kunnen gebruik maken van een fijn zwembad. De eigenaar nog maar 1x gezien, want het is hun 2e huis, ze wonen verder aan de Cote d' azur. We hebben een klein reisgenootje bij ons: Jean Baret (ofwel Jan met de pet). Komt regelmatig voor op onze foto's.

Zondag natuurlijk wat brocantes / vide-greniers bezocht. Dat is de standaard zondagsinvulling voor veel Fransen. Veel mooie dingen gezien, o.a. een bordje Chien Mechant (pas op voor de hond). Dat mocht natuurlijk mee!

Vervolgens naar Roussillon gegaan. Prachtig rood en okerkleurig gesteente. Van de week nog een wandeling daar maken, maar dan vroeg in de ochtend, want de temperaturen liggen boven de 30 graden (net als in Nederland).

Maandag Cucuron bezocht. Dit plaatsje is o.a. bekend uit de film A good year. Het heeft een groot waterbassin, omringd door giga grote platanen. Dus heerlijk in de schaduw kunnen lunchen. De nationale etensbel voor de Fransen luidt om 12.30 uur, dus zorg dat je dan een plekje hebt, voordat ze om 13.30 uur niemand meer toelaten voor een lunch. 's Avonds lekker "thuis" op het terras gegeten: stokbroodje, olijfjes, meloen met ham, kaasje. Kortom als God in Frankrijk.

Vandaag een prachtige rit gemaakt door het Regionale park van de Mont Ventoux naar Montbrun-les-bains, een oud kuuroord. De oude fonteinen niet goed kunnen vinden. Daarna naar Brantes, een schattig dorpje. Heerlijke lunch met keuze uit spaghetti au pistou (heerlijk) of een zoete crepe. Terras met uitzicht op de Mont Ventoux. De kok/serveerster bediende zonder paniekeren 3 terrassen (1 met 1 tafel, 1 met 2 tafels en 1 met 5 tafels. Op de terugweg nog even zoeken naar een garage om een koplamp te vervangen. Gelukkig lukte dat perfect! Vandaag is het wat bewolkt en de temperatuur is ietsje lager (29 graden). Nu weer lekker zwemmen, boek lezen, luieren

1. Susanne:
    12 september 2023
    Wat een prachtige omgeving, mooie foto's !!!
    Leuk, Jean Baret😂
    Wat leuk dat jullie in het plaatsje van 'A Good Year' zijn beland (heb hem denk ik al 3x gezien, krijg er geen genoeg van), en op 'het' terras op de Place de L' Etang ook, superleuk en super Frans! Heel veel plezier nog daar, geniet ervan!
  2. Karin:
    12 september 2023
    Bedankt! Cucuron is zo'n leuke plek. Ik vond de film ook zo leuk. Henk had er geen actieve herinnering aan😄
  3. Fredy:
    12 september 2023
    Mooie foto’s van een schitterende omgeving! En de lunches zien er ook zeer smakelijk uit! Geniet er maar lekker van en nog veel plezier.
  4. Karin:
    12 september 2023
    Bedankt! Het is inderdaad geen straf om hier te lunchen. Tarte tatin met tomaten was erg lekker. Heb er wel eens 1 gemaakt met witlof, maar deze hou ik er in!
  5. Helmy:
    12 september 2023
    Fijn om jullie verhaal weer te lezen, geniet van jullie avonturen, dan genieten wij mee.
  6. Karin:
    Dat doen we!
  7. Mary:
    12 september 2023
    Wat een heerlijke verhalen weer, en gezellig Jean Baret mee 😂 veel plezier verder, ik geniet op afstand mee!🙋‍♀️
  8. Karin:
    12 september 2023
    Ja, is weer ouderwets zo! Groetjes!
  9. Ria Caro:
    12 september 2023
    Fijn om te lezen wat jullie allemaal doen. Zo reis ik een beetje mee. Veel plezier
  10. Karin:
    Bedankt! 👐
  11. Hans en Helma:
    12 september 2023
    Mooi gebied zijn ook eens geweest mount Ventoux lijkt veraf niet zo hoog tot dat je dichter bij komt nog paal plezier de komende weken
  12. Karin:
    Bedankt! Gaan we doen!
  13. Ben&Jos:
    13 september 2023
    Gaan jullie de pukkel op met de fiets?
    Trouwens, op de foto’s: mooie gebakjes en lekkere drankjes tussen de gebouwen in. Mooie omgeving daar, veel plezier nog.
    Grt. Ben&Jos
  14. Karin:
    13 september 2023
    Bedankt! We twijfelen nog: fiets of lopen. Wel veel ANWB stelletjes op de fiets. Henk vond dat erg leuk!