Tavira, Portugal

23 april 2012 - Tavira, Portugal

Net terug uit Wenen, maar je moet het vakantiegevoel goed vast blijven houden! Dus nog een weekje naar een zonniger oord (inmiddels al weer een week terug, maar gelijk weer druk, druk, druk). We verbleven in Tavira, aan de zogenaamde zand Algarve.Dit is een minder toeristisch deel van de Algarve, de meeste toeristen gaan naar de rots Algarve. Maar we hebben een autotje en de afstanden zijn hier niet groot, dus daar komen we wel.

Het gebied rond Tavira maakt deel uit van het Ria Formosa natuurgebied met prachtige zoutpannen en erg veel vogels: lepelaars, flamingo's, steltlopertjes, ooievaars. Naast mooie stranden, meestal op eilandjes of schiereilandjes, zijn er wadachtige gebieden waar je tochten met bootjes of kajakken door kunt maken. Verder is het gebied bekend om de sinasappelboomgaarden: de lucht is vol van de oranjebloesem, een heerlijke geur. Bijzonder is dat de bomen in bloei staan, maar ook tegelijkertijd vrucht dragen (had ik me nooit beseft dat dat mogelijk zou zijn).

We hebben tochtjes gemaakt naar Lagos, met zijn prachtige rotskust, maar ook een mooie kerk van de heilige Antonius ("Antonius beste vrind, zorg dat ik mijn spullen weer vind....."). Ondanks dat het een arm gebied is, zijn de kerken behangen met goud, soms volledig verguld van plafond tot vloer.

Het hotel is gemaakt in een vissersdorpje, helemaal opgekocht nadat de tonijnvisserij gestopt is, en verfraaid tot een hotel. Het ziet er leuk uit, de originele kerk en school bestaan ook nog.

Op zondag hebben we een speciale belevenis meegemaakt: er was een inzegening van paarden in Luz de Tavira. We waren er nogal vroeg en de pastoor liep toen ook al zenuwachtig rond. Achteraf geen wonder want de paarden waren volbloed Spaanse paarden (waarom die naar Portugal kwamen is niet bekend), die al niet echt gezellig waren door de begeleiding van de plaatselijke harmonie en de politie. Vervolgens moesten ze een gladde natuurstenen stoep om, om bloemen te overhandigen voor Maria. Een aantal paarden gingen onderuit, wat de pret bij de andere paarden duidelijk verhoogde. Veel actie op de plaats (verticale bewegingen, paarden op de tenen, ruiters in de lucht). Vervolgens moest de pastoor ook nog wijwater uitsprenkelen. Uit pure angst gooide hij dat meer over de ruiters heen, zijn die in elk geval ook weer voor een jaar gevrijwaard tegen ellende!

De laatste dag doorgebracht in Faro met een prachtige oude stad. Veel ooievaarsnesten, mooie stadsmuren, mooie kathedraal, sinasappelbomen, pleinen.

Het weer was lekker: zo'n 18-20 graden, wel regelmatig bewolkt (maar wij vinden dat heerlijk). Terug in Nederland helaas behoorlijk wat kouder! Maar goed, dan kan je tenminste weer een volgende vakantie gaan bedenken!!

groetjes

Henk en Karin