Wenen en tekkelpootjes

24 maart 2012 - Wenen, Oostenrijk

Hallo,

Hier een berichtje en wat foto's over een korte trip naar Wenen met onze vrienden van de eetclub: Ellen, Ger, Feike en Elvire.

Vrijdagochtend vroeg vertrek uit Amsterdam: mooi, nog de hele dag voor je. In Wenen eerst de bagage droppen in het appartement, prima gelegen vlakbij de U-bahn (metro). Bovendien in een leuke, levendige wijk van Wenen: Mariahilfe.  Eerst een kaart kopen voor 72 uur openbaar vervoer, voor slechts 18,50 €  Dan naar de Altstadt, ongeveer 10 minuten lopen, langs het museumkwartier, de Hofburg, de Stephansdom. Het weer is heerlijk, dus slenteren door de stad is prima. Uiteraard afgewisseld met lekkere koffie, beroemde ijsjes, Weense bratwurst en zo en zo. 's Avonds eten we Aziatisch bij de buren, lekker en dichtbij. De volgende dag gaan we weer vroeg op pad, allereerst naar de Naschmarkt, een markt / rommelmarkt. De omgeving is prachtig: veel jugendstil gebouwen en Art Nouveau. Wat een prachtige stad. Ook nu weer prachtig weer, dus we blijven lopen. 's Middags even wat rust bij het Palmenhaus: het lijkt wel of iedere Wener in het gras ligt of op een bankje zit. 's Middags nog een bezoek aan het Albertina museum: er worden overal tentoonstellingen georganiseerd over Gustav Klimt : mooi! Het wordt een lange dag, want we gaan door naar Figler, een beroemde schnitzeltent. De schnitzels hangen hier echt over je bord (zie foto) en de mensen staan in een lange rij om binnen te komen. Daarna gaan we naar de Stephansdom voor een concert van een 120 koppig groot orkest uit Japan met een mooie weergave van Bach en Mozart. Een aantal van hen hadden we al eerder gezien, want ook Japanners lusten wel een schnitzel!

Op zondag bezoeken we Schönbrunn: weer mooi weer, dus ook hier weer afwisseling tussen buiten en binnen: de mooie tuinen, ook weer een Palmenhuis, maar ook de barok van het slot zelf en een aantal kamers van keizer Franz Josef en zijn Sissi. Dan weer naar het centrum om een ritje in de tram te maken en een bezoek aan de woningen ontworpen door Hundertwasser: bijzonder. 's Avonds eten bij "Thank God it's Friday" en dan weer uitgeput naar bed. Inmiddels hebben we al afgesleten pootjes gekregen, vergelijkbaar met de pootjes van een tekkel en nog een dag te gaan!

De meeste hoofddoelen en subdoelen zijn behaald, dus nog maandag nog even een restantje bezoeken "afwerken": Belvédere met een mooie collectie van werken van Klimt, het Prater met zijn beroemde reuzenrad, een heerlijk terras van een Weens koffiehuis (Ger is jarig, dus ook nog een feestje) en dan weer moe en voldaan terug naar Nederland: mooie stad, leuk reisgezelschap, heerlijk weer ................. en nu maar hopen dat de pootjes weer aangroeien!

Henk en Karin