Quadra Island

3 september 2015 - Quadra Island, Canada

05.12 uur: Henk bij jij al wakker? " nu wel!" Kortom: zo heb je nog wat aan je dag! Blijkt wel dat ons slaapritme nog niet volledig aangepast is, maar op zich geen probleem. We zijn 3 dagen geleden aangekomen in Ucluelet, bij het Pacific Rim National Park. De tocht er heen was niet zo fijn, want de regen kwam met bakken uit de lucht en stroomde over de weg. In mijn beleving was het een redelijk rechte weg naar de Westkust, maar de maximum snelheid kwam nu, door alle bochten, niet boven de 30-40 kilometer per uur uit. Niet voor niets is het een gematigd regenwoud. Gelukkig toch heelhuids aangekomen en een leuk huisje tijdelijk betrokken, vlak bij de Stille Oceaan. Het blijft een bijzonder gevoel dat je hierover uit kan kijken, ook al is het volgens Henk niet anders dan de Noordzee! De stranden liggen bezaaid met boomstammen en we zien op de rotsen adelaars zitten. De zee is erg ruig en daardoor erg aantrekkelijk voor  surfers, met hun eigen cultuur, een beetje hippie-achtig doet het aan. Dit gebied heb ik al eerder gezien, maar het is behoorlijk veranderd. Het is ongelofelijk trendy geworden en de bio-dynamische rechtsdraaiende ayurvedische koffietentjes doen er goede zaken, vooral in Tofino. Ucluelet is juist wat eenvoudiger geworden.

Henk heeft bij het huisje een kattenvriendje gemaakt, die hem het liefste volgt en dan snel naar binnen probeert te rennen. Uiteraard levert die aanhankelijkheid wat lekkers op!

Gisteren hebben we een bear watch tocht gemaakt. We gingen met zon weg, maar al snel regende het keihard en in een snelle boot voelt de regen als hagel in je gezicht. Voor de rest voel je niets, want over je vest en jas krijg je een speciaal pak aan, wat tegelijkertijd ook een zwemvest is. Helaas kan je armen en benen niet meer bewegen, dus je moet maar hopen dat ze je zien drijven! De tocht ging over zee langs de kust en was echt prachtig. Er waren soms drijvende weekendhuizen, voor de echte visliefhebbers. Beetje angstig is wel dat je buurjongens meestal zwarte beren zijn. In totaal zijn er zo'n 10.000 exemplaren op Vancouver Island. We zien een paar prachtige beren, scharrelend op de strandjes, stenen omkerend om krabbetjes en zo te vinden. Binnen een paar weken gaan ze over op een "zalmdieet" , want die gaan nu weer terug naar hun geboortegronden.

We hebben weer adviezen gekregen hoe je moet handelen als je een beer tegenkomt: niet panikeren - niet wegrennen (ze zijn toch sneller) - niet in een boom klimmen (als we dat überhaupt al konden) - niet dood gaan liggen - met lage stem praten en als het dan toch nog hommeles wordt met stokken en stenen gooien. Klinkt een beetje als de adviezen van Theo en Thea van "creatief met kurk" (vooral van je af snijden!) Ook nog een goede tip van zwager Ad: maak jezelf groot door op elkaars schouders te gaan zitten (dan denkt de beer: help, die is groot!) We zijn er alleen nog niet uit wie op wiens schouders gaat zitten!

Eten is prima hier, o.a.heerlijke vis, vooral heilbot. In ieder geval al heerlijke fish and chips gegeten.

Vandaag zijn we van de westkust naar de oostkust gereden en met de Ferry overgestoken naar Quadra Island. De overtocht duurde maar 10 minuten. We zijn nu in een prachtig hotel en hebben uitzicht over de zee tussen Vancouver Island en Quadra. Het hotel heet Tsa-Kwa-Luten (daar heb ik goed op moeten oefenen) en wordt beheerd door de First Nations People (indianen). De Indianenstammen zijn hier heel talrijk en hun geschiedenis is ook heel bijzonder. In ieder geval hebben zij meer gebied over gehouden dan de Indianen in de USA.

Het weer is nu weer mooi en ziet er goed uit volgens de Canadese Pelleboer ( verkoopster in de ijstent). Vanavond heerlijk in de hottub gezeten met een glaasje wijn en dan maar denken hoe we de wereld mooier zouden kunnen maken!

Morgen gaan we het eiland verkennen! Dus tot later! Bedankt voor alle leuke berichtjes van jullie! Groetjes Henk en Karin

1. Joop en Trudi:
    4 september 2015
    weer genoeg te lezen en met een beetje voorstellingsvermogen nog heel wat af te lachen ook. Jij op de nek van Henk en daarboven op weer de "huiskat". Geniet er verder van, wij kijken uit naar jullie volgende verhaal! Groet.
  2. Diana:
    7 september 2015
    Zo te horen genieten jullie volop !
    Vooral dat stukje over die hottub met een wijntje klinkt heerlijk !!
    Geniet ervan en ps op voor de beren :)