Pinguins

14 november 2011 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Gisteren opgehaald in Akaroa voor een tocht naar Flea Bay, waar een grote kolonie White-flippered pinguins zit. We verblijven dan ook de nacht in een hut. De tocht is prachtig over onverharde wegen en we komen aan bij een prachtige baai met turquoise water. We zien al een aantal pinguins in de zee drijven, wachten tot de avond valt, want dan gaan ze pas aan land. Het terrein is 's nachts van de pinguins, overal hebben ze nesten en nestkasten. Het is broedtijd en 's avonds zien we met Shireen, de boerin die één baai verder woont, een aantal jongen. Ze controleert de nestkasten en houdt alles bij in een schriftje. We verblijven met nog geen 10 mensen bij de hutten, een beetje onwerkelijk. 's Avonds gaan we langs bij Shireen en mogen eerst helpen een paar paplammeren de fles te geven. Ze is als een soort moeder en ze lopen haar overal achterna, ook al maken we een tocht langs diverse schuilhutten om de pinguins aan land te zien komen. We zien ook nog een yellow-eyed pinguin op zijn gemak naar boven lopen. We krijgen mooie camouflagekleding aan om de pinguins niet te storen (alhoewel: het is geen gezicht, dus als ze een beetje modebewust zijn ....) In de hut is geen sanitair, dus je moet (ook in het donker) 100 meter verderop gaan naar een golfplaten toilet. (Ellen en Ger: de zaklamp van de motorboys functioneert prima, nogmaals dank! )Onder de vloer is ook een pinguinnest (en dat ruik je enorm). Verder zijn er ook nog duizenden schapen aanwezig. 's Nachts hoor je de pinguins communiceren en vooral tekeer gaan als iemand een nest wil annexeren. Het aan land komen is een mooi gezicht: ze wachten tot het bijna donker is en dan springen ze ineens aan land, blijven dan zichzelf poetsen en klauteren dan op hun gemak naar boven, soms wel een aantal honderden meters. Verder een prachtige sterrenhemel: Jupiter met één van de manen zichtbaar. Door het heldere weer wel ijskoud. Vanochtend vroeg gekeken of ze de zee weer in gingen, maar om half zes waren ze al weer weg! Verder nog een wandeling naar een waterval gemaakt en het was leuk om achter de waterval langs te gaan. Daar heb je wel wat bagger en vuile kleren voor over. Nu weer terug in Akaroa en morgen vertrekken we naar Mount Cook, een flinke tocht, dus vroeg uit de veren! Al met al een geweldige belevenis. Groetjes van Henk en Karin

1. Fredy:
    14 november 2011
    Leuk om weer jullie belevenissen te lezen! Fijn dat de reis weer goed is verlopen en het blijft behelpen he 40uur vliegen. Nu veel plezier en we kijkn uit naar het vlgende verslag. Groetjes, Ruud en Fredy
  2. marieke:
    15 november 2011
    Hallo Karin en Henk,
    Ik ben weer terug op het werk en kan me, na de JAN, nu vermaken met jullie verhalen! Leuk om te lezen. Heel veel plezier
    Groeten,
    Marieke