Merry christmas

28 augustus 2013 - Grand Teton National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Al 60 jaar wordt in Yellowstone 1e Kerstdag gevierd op 25 augustus, omdat er in december namelijk bijna geen mensen in het park aanwezig zijn. Dat is bijzonder: ik heb nog nooit op een foto gestaan met een ranger met witte baard en zijn hoed (die had 4 deuken, 4 deuken had zijn hoed) ingepakt met een rood hoesje en kerstemblemen op zijn overhemd. Toch nog geen echt kerstgevoel gehad, ondanks de kerstbomen. Wel een gevoel van rijkdom dat we dit mee mogen maken. Yellowstone is echt prachtig en voldoet aan alle beelden die we vooraf hadden: de geysers, de grand canyon van Yellowstone, de bizons (in grote aantallen), de thermische terrassen. We hebben gezwommen in boiling river: dat is een punt waar kokend heet water een koude rivier inloopt, daar wordt het water gemixt tot een aangename temperatuur en kan je in een soort bassins van keien lekker weken. Je moet vooral geen centimeter uitwijken, want dan komt er wel erg veel koud water tegen je lijf aan. Maar het was een erg leuke gewaarwording, de stoom ligt op het water. En ook weinig toeristen, want blijkbaar durven de meesten dit niet aan.

In de eerste cabin wilden we 's avonds nog wat " wildlife"  bekijken en wilden in de auto stappen, maar toen lag er eerst een grote hoop poep voor de deur (van wie of wat?) en dan blijkt er een giga grote bison voor de deur te gaan liggen (gelukkig zaten wij net in de auto). De cabins zijn heel eenvoudig, maar voldoen goed en je kan eten in de restaurants van het park. In Old Faithful (het gebied waarin deze beroemde geiser ligt: de geiser heeft elke 90 minuten een eruptie) zitten we op zo'n 100 meter van Old Faithful af. Ook heel bijzonder. 's Avonds nog een keer gekeken, maar toen begon het ineens te onweren en te regenen, dus moesten we hard naar binnen rennen (hadden wel prachtige foto's geworden denk ik). In totaal zijn er zo'n 10.000 vulkanische zaken in Yellowstone (geisers, rookpluimen, thermische bronnen etc.) dus Henk kan nu geen geiser meer zien (ik heb de neiging om niks te willen missen!)  Overigens zijn de bosbranden in Yosemite (daar waren we in 2010), dus een heel eind van Yellowstone vandaan. Hopelijk loopt dat allemaal goed af.

Wisten jullie dat er ook geiser " spotters"  zijn? Dat zijn mannen (meestal senioren) die op de veranda van de lodge kijken naar alle geisers die uitbarsten. Ze worden met walky-talkies op de hoogte gehouden van de uitbarstingen, die dan vervolgens keurig genoteerd worden op een kladblokje. " Right on time!" hoor je dan zeggen, of " Quite late!" Wat een hobby!

Na 4 dagen Yellowstone zijn we vandaag doorgegaan naar Grand Teton National park, dat ligt net onder Yellowstone. Hier ligt een prachtig gebergte, dat blijkbaar lijkt op vrouwenborsten (zo werd dat vroeger gemeld door Franse jagers, die blijkbaar lang geen vrouw gezien hadden). Vanmiddag al een mooie tocht gemaakt en o.a. een mooi kapelletje gezien, met het allermooiste uitzicht op aarde. Probeer dan maar eens je gedachten bij de priester te houden.

Inmiddels al veel dieren van ons " lijstje"  gezien: adelaars, arenden, bisons, herten, ratelslangen (retelsnek zegt Henk) en ongelofelijk veel mooie natuur.

Het weer is prima, veel zon, wat bewolking en toevallig hebben we nu een buitje (je ziet dit niet aankomen, ineens stort er een bui over je heen). In ieder geval vermaken we ons prima. We blijven 2 nachten in Signal Mountain Lodge in Grand Teton en gaan daarna richting Utah (via Idaho).

1. Fredy:
    29 augustus 2013
    Zo te lezen hebben jullie weer een reuze tijd. Geniet er maar lekker van n we zijn benieuwd naar de foto's. Groetjes
  2. Hans en Helma:
    29 augustus 2013
    ik dacht gewoon Henk te zien met baard en nog veel plezier verder met de reis
  3. Joop en Trudi:
    29 augustus 2013
    Merry Christmas op 28 8. Het kan nog gekker: eind november vorig jaar stonden er dames in bikini onder de kerstboom die ze in Tenerife al hadden neergezet, met ballen en sterren!!!! Geniet van je verdere vakantie: gelukkig hebben wij hier jullie schitterende reisverhalen.