Malta - Gozo

13 maart 2011 - San Anton, Malta

Helaas zijn we al weer terug in Nederland: we kunnen terug kijken op een prachtige week op Gozo en Malta. Het 2e deel van de week verbleven we op Malta. Erg veel kerken gezien (er zijn er 365 op Malta:voor iedere dag van het jaar één!). De inrichting van de kerken is overdadig, maar prachtig. Nergens hebben we zulke rijke kerken gezien.

Malta is 3x zo groot als Gozo en erg druk bevolkt. Een groot deel van het eiland wordt door huizen en wegen in beslag genomen, maar desondanks zijn er ook mooie stukjes natuur te zien, bijv. de kliffen van Dingli en de azuurblauwe grotten. Op Malta zijn nogal wat films opgenomen, bijv. Popeye. De film was zelf geen groot succes, maar de filmset is bewaard en trekt veel bezoekers. Het vertier is er wat armetierig, maar het dorpje ziet er enig uit en ligt in een prachtige baai.

De geschiedenis van Malta is voor een groot deel verbonden aan de orde van de Johannieters, die een stuk grond kregen op Malta als beloning voor deelname aan de kruistochten. In Valletta waren veel van deze broedergemeenschappen gevestigd, op land onderverdeeld (o.a. Duitsland, Frankrijk, Engeland) Het land is veelvuldig overheersd en is in 1964 onafhankelijk geworden.

De reis was erg leuk omdat er zoveel contrast was in het verblijf op Gozo (in het klooster) en het luxe hotel in Malta en de drukte van de stad.

Aan het eind hebben we nog een tocht gemaakt door de havens rondom Valletta. De haven lag voor een groot deel nu vol met oorlogsschepen uit India, Korea e.d. Allemaal i.v.m. de situatie in Libië. Terwijl wij rondvaarden kwam de Admiraal Tromp uit Nederland binnen. Vreemd om te zien, hoeveel dreiging uitgaat van deze situatie!

Het weer was verder zeer aangenaam: lekker zonnetje of wat bewolking overdag. 's Avonds wel erg fris. Maar goed weer om lekker actief bezig te zijn.

Foto's zijn al toegevoegd, dus we hopen dat deze voor zich spreken!