La douce France

12 september 2019 - Liernais, Frankrijk

We zijn nu bijna een week in Frankrijk, in de Morvan. Een heerlijk rustige streek, buiten de tractoren, heel weinig verkeer. We "wonen"in een piepklein spoorweghuisje in L'Huis Renaud, langs een voormalige spoorbaan. Hier woonde de overgang bewaakster, 2x per dag kwam hier een trein voorbij. Het huisje had geen stromend water, geen toilet e.d. Inmiddels is het huisje opgeknapt en is het voor mij een Hans en Grietje huisje geworden, met brocante "snoepjes" aan de binnenkant. Vol met mooie meubeltjes (ouwe zooi volgens Henk). Het dorp Liernais ligt op 1 km afstand, met een bakker (waar we 's ochtends de stokbroodjeshalen) en een hele kleine supermarkt (en een kerk). Het weer is prima en we hebben al veel gezien van de Morvan en de Bourgogne. Gisteren een wijnroute gereden naar Beaune, de druiven worden momenteel geoogst. Het is een streek van topwijnen, oa de Chablis en Meursault. Bij de lunch kreeg Henk een wijnkaart met een dikte van een telefoonboek en zonder problemen kan je wijnen van € 170 tot € 300 bestellen, dat hebben we overigens niet gedaan. In Beaune een prachtig oud ziekenhuis, Hotel Dieu., bezocht Waarschijnlijk was de uitkomst vaak in de richting van de hemel, vandaar de naam. Ziekenzalen van 30 personen, bestuurd door de nonnen (met gigantische kappen). Het gebouw is nog gebruikt tot in de jaren zestig. Ik moest gelijk aan het oude Franciscus Gasthuis denken, met de grote zalen en de nonnen.Mooie herinneringen. Vandaag gaan we naar een oude abdij en naar een paar leuke oude plaatsjes, o.a. Flavigny (bekend van de film Chocolat). Ik ben benieuwd of Johnny Depp nog rondhangt.

Verder is de Morvan echt Bourgondisch, heerlijke macarons, ijsjes (viooltjessmaak), mosterd (Dijon), wijntjes, Kir (ook de kir cardinal met rode wijn).Het is een feest om in de supermarkt te lopen.

Zaterdag gaan we door naar Colmar (Elzas) en dan door naar Duitsland  voor een kasteelroute. Genoeg te doen dus,

groetjes van Henk en Karin

1. Ben&Jos:
    12 september 2019
    Leuk, als jullie tijd hebben vergeet brocante Corbigny niet. En de fietstocht langs het kanaal met al zijn sluizen, goed voor de conditie.
    Grt. Ben&Jos
  2. Karin:
    12 september 2019
    We hebben vandaag al veel fietsers gezien. Zelf nog niet gefietst! Conditie is al uitstekend (ha, ha)
  3. Hans en Helma:
    12 september 2019
    mooie streek daar wij zijn er vorig jaar geweest in LA CELLE EN MORVAN en willen dar nog eens terug
    als het goed is hebben wij vanaf Dompierre les Ormes Bourgogne
    de oude wijnroute gereden met de caravan was heel mooi

nog vel plezier en mooi dagen nog daar
  4. Karin:
    12 september 2019
    Bedankt! Is inderdaad erg mooi hier!
  5. Fredy:
    12 september 2019
    Mooi stuk Frankrijk! We zijn er jaren geleden eens geweest en willen nog steeds terug. Colmar is ook een hele mooie stad. Heel veel plezier en kom terug met mooie verhalen!
  6. Karin:
    Bedankt!
  7. Bianca:
    12 september 2019
    Heerlijk ontspannend om te lezen, zelfs als thuisblijver ;-) Henk, sterkte met alle ouwe zooi die jullie onderweg tegenkomen, houd Karin in de gaten he hahaha
  8. Karin:
    12 september 2019
    Henk is blij met je reactie! Ik ben slecht van memorie!
  9. Mary:
    12 september 2019
    Wat een heerlijk verhaal weer, fijn dat het zo leuk is allemaal. Geniet nog maar lekker de komende weken, groetjes Eric en Mary
  10. Marga en Jan:
    12 september 2019
    Klinkt allemaal weer goed. Heel veel plezier.
  11. Elvire en Feike:
    13 september 2019
    Julie leven als God in Frankrijk. Het is jullie gegund. En wij ploeteren hier maar door.
    Groeten van Elvire en Feike
  12. Rein en Liane:
    13 september 2019
    Het is toch iedere keer weer heerlijk om jullie belevenissen te lezen.
    Nog veel plezier buurtjes.
  13. Karin:
    22 september 2019