van baguette naar kaiserbrötchen

19 september 2019 - Grasellenbach, Duitsland

Via Colmar, het Venetië van het Noorden, zijn we naar Duitsland gegaan. Rond Colmar een paar geweldige rommelmarkten afgeschuimd. Eerst nog 2 overnachtingen in het Zwarte Woud Dat verliep een beetje bijzonder: via de Tomtom werden we uitdrukkelijk een kleine weg in gestuurd en ja hoor, ineens werd het nog smaller en onverhard en moesten we het Zwarte Woud door. Geen kans meer om te keren en met het zweet dik op mijn rug en in de 1e versnelling kwamen we uiteindelijk toch aan in Gernsbach. Vervolgens een verlaten hotel aangetroffen, want op maandag was de wekelijkse sluitingsdag van het hotel en na wat zoeken vonden we een envelop met een sleutel. Wel leuk als je je eigen check-in mag doen. Het raam kon niet open in de kamer, dus eerst maar even de deur open naar de gang. Op een gegeven moment werd er hard joehoe geroepen, dus ik ging naar beneden. Ik dacht iemand van het hotel aan te treffen, maar het was een man die forellen kwam afleveren. Hij lag dubbel toen hij hoorde dat ik een hotelgast was. Overigens heb ik vis maar niet aangepakt.

Al met al kregen we een beetje gevoel van Psycho of the Shining films (here 's Johnny!) een paar kilometers van het dichtstbijzijnde dorp.Gelukkig kwamen er later nog wat mensen, maar het restaurant was ook niet open en zelfs geen koffie of thee te krijgen. Dus maar naar het dorp (ditmaal over de weg die aan de voorzijde van het hotel liep: stuk makkelijker!) en daar heerlijk gegeten. Op de menukaart stonden o.a. Maultaschen, wij vreesden dat het ossentong zou zijn (maul is toch bek?), maar uiteindelijk bleken het grote tortellini te zijn. Weer wat geleerd.

Inmiddels zitten we in het Odenwald, waar de Burgenstrasze vlakbij loopt. Dit deel is een tripje van de ANWB, ja hoor "We zijn er bijna". Ook in het hotel veel Nederlandse pensionado's (we vallen dus niet op), uitgerust met afritsbroeken en geruite overhemden. Maar het hotel is prima en ze hebben ook nog eens een heerlijke konditorei. Aan de overkant een groot hotel met een goed restaurant, maar volledig bemand/bevrouwd met Thaise dames en heren in de bediening. Uiteraard in Beierse klederdracht (kindermaatjes dan wel).

Morgen gaan we door naar Nürnberg, 2e deel van de Burgenstrasze. Het weer is heerlijk, beetje fris in de morgen en avond, maar lekkere temperatuur en zonnig.

Viele grusze aus Deutschland, Henk en Karin

1. Carla Boom-Hartman:
    19 september 2019
    Hoi Karin, het was weer genieten met jouw beschrijving van jullie belevenissen. Top! Nog een fijne tijd in Duitsland en groetjes Carla
  2. Karin:
    22 september 2019