Krakau

15 maart 2018 - Krakau, Polen

We zijn net terug van een kort tripje naar Krakau (4 dagen). 2 weken geleden leek het er nog op dat er 15 graden vorst zou zijn, maar gelukkig is die weersvoorspelling bijgesteld en waren de temperaturen rond de 10 graden. Binnenshuis was het alleen veel tropischer, want blijkbaar de enige stand van verwarming die de Polen kennen is "voluit". Dus we hebben 's nachts behoorlijk de ramen open moeten gooien om het aangenaam te krijgen. Ons hotel heet Yarden, wel vreemd, want je zou denken dat je dan in een soort rouwcentrum zou verblijven. Gelukkig was dit niet zo: prima hotel, mooi in het centrum, schoon, perfecte ontbijtjes (geen koffie met cake!)

We wilden al lang een reis naar Krakau maken, vooral om een bezoek af te leggen aan Auschwitz (zo'n 70 km van Krakau). Jaarlijks bezoeken zo'n 2 miljoen mensen Auschwitz (Auschwitz 1 en Auschwitz-Birkenau). Gelukkig maar, want uit onderzoek is gebleken dat ons collectieve geheugen de geschiedenis "vergeet" na zo'n 100-120 jaar en dat er dan alleen nog maar historie in geschiedenisboeken te lezen is. Dit is een stuk geschiedenis dat nooit vergeten mag worden: meer dan 1,1 miljoen mensen zijn uitgeroeid in deze vernietigingsfabrieken. In Birkenau hoor je zelfs geen vogel zingen, want er zijn ook nergens bomen of struiken te bekennen. De verhalen van Auschwitz zijn zo indrukwekkend verbeeld, bijv. de grote berg met haarvlechten en haar, waar weer dekens en kleden e.d. van gemaakt werden. Ook een berg met schoenen, allemaal verzameld in de laatste week voor de bevrijding. De Duitsers hebben nog veel moeite gedaan om alle bewijzen van de gaskamers en crematoria te vernietigen, maar dat is gelukkig niet helemaal gelukt. Tijdens ons bezoek waren er grote groepen Joodse jongeren ook op bezoek. Indrukwekkend was de wijze waarop zij de spoorlijn gezamenlijk uitliepen en ook werden er liederen gezongen. Veel jongeren met de Israëlische vlag om hun schouders geslagen. Al met al een bezoek dat we niet zullen vergeten. Bij mij blijft ook constant het beeld hangen van je eigen kleinkinderen. Het idee dat de meeste Joodse kinderen uit bomvolle veewagons direct door naar de gaskamers zijn gegaan is onbegrijpelijk. Welke soldaat-vader zou dit aan kunnen zien?

Krakau zelf heeft nog steeds veel Joodse geschiedenis, met het oude ghetto en de wijk Kazimierz. Veel synagoges en musea. Een mooi monument in het ghetto, waar een plein vol lege stoelen is gezet, om de grote leegte te symboliseren.

Verder heeft de stad een prachtig historisch stadscentrum, dus een aanrader om te bekijken!

1. Hans en Helma:
    17 maart 2018
    het is wel indrukwekkend denk ik als je daar ben
    veel plezier met de reis verder
  2. Sigrid:
    18 maart 2018
    Klinkt als een hele mooie en indrukwekkende stedentrip!
  3. Fredy:
    19 maart 2018
    Indrukwekkend, deze reis. En inderdaad mag het niet vergeten worden.
  4. Bianca:
    19 maart 2018
    Mooie reis weer! Bedankt voor de inspiratie, goede vulling voor onze bucketlist!
  5. Trudi en Joop:
    19 maart 2018
    Kennis genomen van wat jullie allemaal gezien hebben. Iedere keer schreef ik dat we weer genoten hebben van jullie blog, maar dat vonden we bij de beelden die we gezien hebben niet passend. Erg indrukwekkend en ik kan mij voorstellen dat je, als je dit gezien hebt, deze trip nooit meer zal vergeten. Laten we hopen dat zoiets nooit meer gaat gebeuren !!!