Puglia - Italië

30 september 2018 - Brindisi, Italië

We zijn inmiddels alweer 5 dagen in Puglia, in het "hakje van de Italiaanse laars". We verblijven op een agriturismo, dus een boerderij die ook toeristen ontvangt. De boerderij ligt zo'n 2 kilometer van de weg af, temidden van 100.000 olijfbomen (en wat meloenvelden en vijgenbomen).Veel olijfbomen in de regio zijn aangetast door een bacterie en het is triest om te zien dat die bomen dan het loodje leggen.Tot heden is er niets aan te doen. Puglia is een mooie streek en heeft ook nog een aantal aantrekkelijke steden en schattelige dorpjes (= uitdrukking van Saskia: klinkt ook leuker!} Het weer is lekker, maar er staat wel een stevige wind, dus voor dePugliesi voelt het als winter. Zwemmen in zee is ook niet mogelijk met deze harde wind, er staat erg veel golfslag.

De wegen zijn erg verwaarloos, maar dat verhindert de Italianen niet om flink gas te geven. Het in- en uitvoegen op de snelweg is vreselijk, Er zijn hele korte invoegstroken, waardoor het verkeer met 40 km de snelweg op komt. Vervolgens iedereen erachter vol in de remmen!

Gisteren zijn we op het zuidelijkste puntje van Puglia geweest, waar de Adriatische en Ionische zee samen komen. Er staat een pelgrimskerk, want dit werd vroeger gezien als Finibus Terrae (einde van de wereld). Als je deze reis gemaakt hebt, zou je toegelaten worden tot het paradijs (hopelijk nog niet binnenkort voor ons). Voor veel beroepen kon je hier een beschermheilige"scoren", dus ook voor de aannemers! Vroeger zou een aflaat waarschijnlijk toepasselijker zijn geweest!!!

Uiteraard zijn we ook al in Alberobello en Locorotondo geweest, waar de mooie trulli staan (schattelige punthuisjes), het lijken net huisjes voor kabouters. Er is geen cement in verwerkt, om zo de belasting te ontduiken (ideetje voor Nederland).

De Italianen gooien helaas veel vuilnis langs de weg, dat is wel jammer in zo'n mooi land. Eten en drinken is prima, ook de ijssalons zijn favoriet. Verder veel bruiloften, communiefeestjes en zo. We zoeken nog een goede manier om onopvallend aan te sluiten!

groetjes van Henk en Karin

1. Trudy en Ferry Jeursen:
    30 september 2018
    Leuk weer om te lezen!
    Fijne vakantie nog, groetjes Ferry en Trudy
  2. Fredy:
    1 oktober 2018
    Leuk! Je verslagen zijn altijd gezellig om te lezen😀👍🏻. Geniet er lekker van.
    Groetjes, Ruud en Fredy