Istanbul

1 mei 2009 - Istanbul, Turkije

Merhaba!

Wat een stad! We hebben inmiddels de pootjes van een tekkel/ Gisteren met een persoonlijke gids de belangrijkste monumenten gezien, o.a. een groot ondergronds waterreservoir. Mooi klassiek muziekje op de achtergrond, prachtige belichting. Een aantal jaren geleden herontdekt omdat bewoners altijd uit hun kelders vissen vingen. Een europeaan vroeg zich af hoe dat kon en ziedaar dit wonderbaarlijke waterreservoir, om de bevolking evt. door een belegering heen te helpen. Verder de Aya Sofia en de Blauwe Moskee gezien, ook erg indrukwekkend.  Daarna op eigen gelegenheid het Topkapi museum. Bijna alles is te zien geweest in de James Bond film From Russia with love. Toch maar weer eens gaan kijken. Ook nog de kruidenbazaar gezien en kijken hoe rijen dik mensen staan te vissen op de Galatabrug. Ze vangen maar miezerige visjes, maar blijkbaar zijn die erg geliefd.

Vandaag een tocht geboekt op de Bosporus, maar dat was een beetje een toeristenval. Net toen we dachten dat we ontsnapt waren aan een Texeler dekbed, werden we toch gedropt bij een staatswerkplaats met tapijten, tegels, sieraden e.d. Mooi, maar echt geen zin in ........ De hele dag was het prachtig weer, maar aan het eind van de middag viel er een forse bui regen. Dus maar ergens binnen eten en nu pakken want morgen vliegen we vroeg naar Bodrum.

Vandaag waren er nog behoorlijk wat 1 mei rellen in de stad, maar we hebben er eigenlijk weinig van gemerkt. Wel 4000 extra politieagenten ingezet, met tanks, waterkanonnen e.d. Maar daardoor was de weg goed vrij, omdat iedereen dacht dat er veel wegen afgezet zouden zijn. Normaal is het verkeer hier dramatisch. Iedereen rijdt als een gek en 1 rij, kan gemakkelijk worden ingezet door 3 autos.

Groetjes uit een prachtig Istanbul en op naar de zeilboot

Henk en Karin

1. Agnes:
    1 mei 2009
    Even jullie nog een fijne bootreis toewensen. Er zal wel geen internet zijn op de boot. Veel plezier nog en niet zeeziek worden.
    Veel liefs van Agnes en Cor
  2. Ger:
    2 mei 2009
    Doe de groeten aan Bodrum. Wij zijn jaren geleden ook in Gumbet geweest, leuke marktjes en veel appelthee. Verder genieten maar weer en tot gauw om weer bij te kletsen.