Groeten uit Oslo

20 mei 2013 - Oslo, Noorwegen

Hier een berichtje uit Oslo: we varen nu op een uiterst kalme zee naar Kristiansand. Tot heden hebben we ongelofelijk veel geluk met het weer: weinig wind en een temperatuur van ongeveer 20 graden, in vergelijking met Nederland dus heerlijk! We zijn in Hoek van Holland nog uitgezwaaid door Maaike en Saskia en Marjan met man en kinderen (die dachten wel dat we op dat tempo nooit in Noorwegen aan zouden komen!). In ieder geval erg leuk om uitgezwaaid te worden.

De eerste dag hebben we op zee doorgebracht en dan heb je het ook nog een soort van druk. We liggen zelfs heerlijk op het achterdek in het zonnetje (wel met een plaid, maar toch ....) Ik heb een toegang gekocht voor de thermal suite: een heerlijke ruimte met verwarmde banken, stoombaden, regendouches etc. Heerlijk om te ontspannen, lekker kopje thee er bij en vers fruit en evt. kan je nog allerlei behandelingen laten uitvoeren. We winnen nog een geweldige kunstreproductie: familie Pennewaard is gewaarschuwd, dit wordt een hoofdprijs voor de familiequiz volgende week! Verder nog een leuke kookworkshop gevolgd: het is altijd interessant om een leuke kok creme brulée te zien maken, ook al is dat niet zo moeilijk om te doen.

We hebben heerlijk gegeten in het Pinnacle restaurant, o.a. met recepten van Jonnie Boer. Ook vlees van Japanse knuffelkoeien, niet te versmaden. De kleding was formeel, dus "op netjes". We proberen een staatsieportret bij te sluiten. Kip: jij krijgt vast een mooi portret van ons voor in je portemonnee, daar kan je mee voor de dag komen!

Vandaag op pad geweest in Oslo, een schone, rustige stad. Een ticket gekocht voor een bus die langs alle toeristische trekpleisters gaat, bijvoorbeeld de bekende skischans, het Bislet stadion. Een prachtig bezoek afgelegd aan het Vigeland park, wat een prachtige beelden staan hier, de hele levenscyclus wordt hier in beelden weergegeven. Daarna nog een aantal oude vikingschepen gezien: dat waren toch wel helden om met zo'n schip de zee op te gaan. De Rotterdam ligt aangemeerd naast het Akershus, een oude vesting. Als je in het bezit bent van het Akershus heb je de macht over Oslo. Dat blijkt ook wel als je met ruim 1000 man wordt losgelaten!!

Ook het stadhuis van Oslo is prachtig, Art Deco sitjl: volledig toegankelijk en alle zalen beschilderd met de geschiedenis van Noorwegen. Zelden zo'n m