Getverderrie

21 september 2012 - Guilin, China

Sorry, maar ieder reisverslag moet ook een paar gore details vermelden. Gisteren hebben we een reisdag gehad van Dali naar Yangshuo: eerst 5 1/2 uur met de bus van Dali naar Kunming, daar met een taxi naar de luchthaven, een vlucht van 1 1/2 uur naar Guilin en dan nog met een taxi ruim een uur.

De busreis was bijzonder, alhoewel het een toeristenbus is, is 99% van de reizigers Chinees en heeft allerlei etenswaren bij zich. In het gangpad staan gelukkig afvalemmers, die aan het eind tot de rand toe gevuld waren.

De buschauffeur kon uitstekend rochelen: dat went nog steeds niet als je het hoort. Het raam werd vervolgens geopend en dan als een projectiel naar buiten gegooid. Tip 1: sluit evt. de ramen als je het eerste signaal hoort!

Achter mij zat een man continu te boeren. Ik ging even klokken en dat kwam neer op een gemiddelde van 1x per minuut ( over 5 1/2 uur toch 330 keer!). Tip 2: denk dat het een speciaal muzikaal ritme is en dan slaap je er best op!

De toiletten zijn in het algemeen erg meegevallen. In het Zuiden verdwijnen de deuren echter steeds regelmatiger en staan er maar lage muurtjes tussen de toiletten. Onder de toiletten door loopt dan een greppel, waarin alle uitwerpselen verzameld worden en af en toe met een flinke emmer water doorgespoeld worden. Tip 3: zorg voor een strategische positie, zodat je niet alles van de buren onder je door ziet spoelen. Dus niet dicht bij de ingang!

De markten hier  zijn geweldig. Veel levende have, zoals kippen, maar ook de prachtigste groenten en fruit. In deze streek worden veel kumquats en pomelo's (giga grote grapefruits) gekweekt. Kruiden, tijgerbalsem, ginseng, bezems, pannen, noem maar op. In de streek waar we nu zitten wordt ook hondenvlees gegeten. Onze gids heeft ons verzekerd dat dit alleen in de winter is, omdat hondenvlees blijkbaar warmte geeft (Yin-Yang principe).

In Dali nog de meest prachtige tempels gezien en we voelen ons een beetje als Frans Bauer of Jan Smit. Veel Chinezen willen met je op de foto, het liefst met een V-teken en als je met 1 iemand op de foto gaat, komen ze gelijk met hele families aanrennen. E'en man had geregeld dat ik met zijn vrouw op de foto zou gaan, vervolgens durfde ze niet, na enig aandringen van haar man lukte het toch en vervolgens staan we innig gearmd op de foto! We kunnen beter wat geld per foto gaan vragen, dat doen ze ook als je een foto wilt maken van een Chinese boer of zo!

In Yangshuo zijn we vandaag op de fiets gestapt om een tocht te maken door het bizar mooie karstgebergte. We kwamen gisteren aan in de regen en konden helemaal niets zien, maar vanochtend ontwaarden we een aantal bergen en de rivier de Li voor onze neus. We zitten in een heerlijk hotel, mooie kamers, kleinschalig en super vriendelijk personeel. De fietstocht was perfect. Halverwege stapten we op een bamboevlot en dan raft je de rivier af. Het raften is leuk, er zitten een paar kleine stroomversnellinkjes in. Verder drijven er allerlei restaurantjes op het water, waar je een maiskolf, een eitje (favoriet van Henk) of pannenkoekjes kunt kopen. Na 2 uur stapten we weer op de fiets (die werd met een vrachtwagentje gebracht: deze karretjes hebben een speciale aandrijving, een soort Singer naaimachine van vroeger). We fietsten toen naar Moon Hill, een bezienswaardigheid. Je kon deze berg nog beklimmen, maar dat hebben we maar even gelaten. Het werd inmiddels behoorlijk warm en vochtig, dus je zweet al als je niets doet. Ook nog mooie grotten bezocht, met de mogelijkheid om modderbaden te nemen. Onderweg prachtige vlinders gezien. Daarna nog een uur fietsen terug en dat viel niet mee want de zadels hier zijn niet echt op onze tere billen berekend.

Vanavond gaan we naar een beroemde klank en lichtshow. Degene die deze show gemaakt heeft, heeft ook de openingsceremonie van de Olympische Spelen Beijing gemaakt. Schijnt er spectaculair te zijn.

Overmogen gaan we naar een paar kleine Dongdorpen (bewoond door minderheids bevolkingsgroepen). Ik verwacht dat we daar geen internet zullen hebben , dus wellicht is het volgende bericht een stuk later ....

Groetjes uit een spectaculair China

Henk en Karin

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ellen:
    21 september 2012
    Alsof ik de reis ook weer maak, herken heel wat van jullie avonturen. Leuk hoor. Doorgaan met genieten zou ik zo zeggen.
  2. Joop en Trudi:
    21 september 2012
    wat een feest zo'n reis !!!! Geniet ervan en maak er verder nog wat moois van.
  3. Elvire en Feike:
    23 september 2012
    Leuk dat we op deze manier 2 reizen tegelijk maken. Groetjes vanuit het mooie Borneo.
    Liefs van Elvire en Feike