Fidel es muerte!

27 november 2016 - Trinidad, Cuba

Een  beetje creepy mijn voorspelling dat Fidel zou gaan overlijden tijdens onze vakantie! 's  Ochtends kwam de eigenaresse van de Casa particular ons huilend vertellen dat Fidel was heengegaan. Toch wel een beetje bizar. Volgens Henk kan ik me nu beter gaan concentreren op de winnende getallen voor de Lotto! Het Orakel heeft gesproken!

Fidel is gisterenavond gelijk gecremeerd, maar er is wel een nationale rouw afgekondigd van 9 dagen en dat betekent geen muziek en geen alcohol. We zijn benieuwd hoe lang dit volgehouden wordt in een land dat letterlijk drijft op rum!

We zijn inmiddels in Trinidad aangekomen en het feit dat er geen muziek gespeeld mag worden is wel jammer, want Henk wilde net salsalessen nemen op het plein. Trinidad is een prachtige stad met allerlei pastelkleurige huisjes, een leuke combi met de pastelkleurige oldtimers voor de deur. We verblijven in een casa waar de eigenaar zelf niet woont en momenteel zijn we de enige bewoners in het huisje. Het is ingericht in koloniale stijl en volgestouwd met antieke meubelen en zo. Helemaal top! Stiekem probeer ik alle serviesjes, kandelaartjes, merklappen te ontdekken.

In Playa Larga hebben we heerlijk gesnorkeld, een prachtig rif direct aan het strand gelegen. Mooie vissen en enorme krabben gezien. In Las Terrazas vergeten we nog te vermelden dat we in een speciale bron gezwommen hebben, waar je 10 jaar jonger uit komt. Zal wel een maf gezicht geweest zijn, maar we hebben geprobeerd om een paar keer onder te dompelen achter elkaar, je weet maar nooit!

Vandaag een tripje met een oude dieseltrein gemaakt door de Valle del Indeginos, oude suikerrietplantages. Vooraf ook nog oude stoomlocs gezien en daar door een leuk oud mannetje op gehesen. Vervolgens achter het stuur gezet en zo en natuurlijk moest daarna geld "gestort" worden! De oude rakker was een slimmerd en daarna ook gelijk uit het beeld verdwenen! Verder willen ze overal op je auto passen en kijken dan gelijk of er nog iets eetbaars of zeep bij je te halen is. Gelukkig hadden we vooraf veel ingeslagen, zoals zeep, tandpasta, viltstiften, ballonnen en zo, dus we maken weer wat kinderen blij.

In Playa Larga onze meest vreselijke maaltijd gegeten: een soort schoenzool die echt niet door te snijden was. Overal zag je mensen worstelen, maar in de keuken stond een kokkin waar je echt niet zomaar tegen zegt dat het niet zo lekker was!  Henk noemt dat "bangmakers".

Morgen gaan we met een fietstaxi een tocht maken door de buurten aan de rand van Trinidad: slagers waar de varkenskoppen aan de gevel hangen en zo! Wordt interessant. Straks lekker eten bij een koloniaal restaurant, want hier in Trinidad is het eten fantastisch (lekkere kreeft en zo).

Adios y hasta luega!

1. Flip Diderich:
    28 november 2016
    Een historisch moment om Cuba te bezoeken. Die tranen van de landlady zullen jullie nooit vergeten. Nog een aangename reis toegewenst.
  2. Bianca:
    28 november 2016
    Kan jij het nummer mijn Ouderjaarslot van de Staatsloterij bepalen? Je krijgt commissie van de prijs ;-)
  3. John Nijhuis:
    28 november 2016
    He Henk een echte socialist zou meteen zijn vakantie afbreken......
  4. Hans en Helma:
    28 november 2016
    zou niet makkelijk gaan al die dagen zonder drank
  5. Trudy en Ferry Jeursen:
    28 november 2016
    Leuk om weer te lezen. Nog een hele fijne vakantie!
  6. Elvire en Feike:
    29 november 2016
    We hebben op tv de lange rij mensen gezien die langs de urn willen lopen, maar konden jullie daar nog niet in ontdekken. Hoe zit dat?
    Groetjes van Elvire en Feike