Laatste bericht vanuit Cuba

1 december 2016 - Varadero, Cuba

Alweer ons laatste reisverslag, want we zijn inmiddels aangekomen in Varadero, om nog even 2 dagen “uit te blazen” en van het strand te genieten. We verblijven weer in een casa particular, andere optie hier zijn de enorme all-inclusive hotels, dat wilden we liever niet. Alles is hier erg rustig, ook omdat er nog steeds een alcoholverbod en muziekverbod geldt, dus geen dronken toeristen op dit moment.  We hebben de huurauto ingeleverd en zijn met een oud T-Fordje terug gegaan naar de casa (al toeterend, mag blijkbaar wel!) Hier de mooiere oldtimers, veel convertibles, veel roze! Vandaag nog een super belevenis gehad om te zwemmen met dolfijnen! Al lang een wens, maar nu gerealiseerd! Was erg leuk en de dolfijnen nemen je met je voeten op hun neus, zodat je de lucht in gegooid wordt! Voor mijn gevoel meters hoog.

In Trinidad nog een leuke bicitour gedaan, een fietstaxi. Met een gids de buurten bezocht van de zwarte markten, staatswinkels waar iedereen zijn maandelijkse rantsoenen (op de bon) krijgt. Die maandelijkse rantsoenen zijn uiteraard te weinig en te beperkt, dus mensen moeten op andere manieren voedsel, zeep e.d. kopen. Onbegrijpelijk hoe schoon de casas zijn en hoe schoon hun kleding. Qua mode is de legging hier heel populair, dus dames …. Het kan weer! Volgens Henk kunnen ze er nooit makkelijk in komen, gezien de maten die er in gepropt worden, maar moeten ze er in springen! De berijder van de fietstaxi had het wel zwaar met ons, maar wilde nog een foto van ons maken om te laten zien aan zijn familie. Dus ik zei tegen hem: kan je zeker zeggen dat je vandaag las gordas holandeses hebt vervoerd (de dikke hollanders). Hij kwam niet meer bij van het lachen!

In Santa Clara uiteraard het monument van Che Guevara bezocht, indrukwekkend. We probeerden op het stadsplein te komen, maar dat was niet mogelijk omdat er blijkbaar een herdenkingsbijeenkomst voor Fidel gaande was. Alle schoolleerlingen stonden netjes in lange rijen opgesteld om langs foto’s van Fidel te lopen. We konden langs een rij lopen en ineens  werden we door vrijwilligers ingevoegd. Misschien dachten ze dat ze dan toch nog wat Hollanders hadden in plaats van Wim-Lex en Maxima. In ieder geval werden we geïnstrueerd: zonnebrillen af, netjes in de rij langs de stoep. En daar ga je dan heel devoot je respect tonen. De bloemen lagen meters hoog bij de portretten en uiteindelijk konden we nog het buitenlandse condoleanceregister tekenen en kregen we een pamflet met tekst van Fidel. Heel bijzonder. Later zagen we dat er kilometerslange rijen waren, tot laat in de avond. Opvallend veel jongeren ook. De “oudjes” waren soms erg aangedaan en werden door vrijwilligers opgevangen.

Gisteren zou de as van Fidel via een aantal plaatsen uit de revolutieperiode van Havana naar Santiago de Cuba gebracht worden. Tot onze verbazing belandden we ook daar middenin en gingen we met de auto langs de kant. Langs de route tienduizenden mensen met vlaggen, foto’s,  teksten e.d. En al vrij snel kwam een konvooi met militaire jeeps met daarin Raoul Castro en daarachter de urn, temidden van witte bloemen. Nog groter werd onze verbazing toen het konvooi na een kwartier weer terug kwam, blijkbaar om een ander deel van de route af te gaan leggen.

We hebben een fantastische tijd gehad in een heel bijzonder land, voor ons onvergetelijk, ook door het overlijden van Fidel. Hier zijn motto: Hasta la victoria siempre! Ofwel “op de eeuwige overwinning! Leuk dat jullie weer mee hebben gelezen en meegeleefd! Groetjes Henk en Karin

1. Rein en Liane:
    2 december 2016
    Wat ontzettend leuk dat wij op deze manier jullie reis ook een beetje hebben meebeleefd. Goede terugreis.
  2. Marga:
    2 december 2016
    Jeetje hadden jullie ook niet kunnen vermoeden dat je dat zou mee maken met Fidel..

wel apart allemaal en lekker zwemmen met dolfijnen leuk hoor..
  3. Diana:
    5 december 2016