Vitamine R

24 november 2016 - Las Terrazas, Cuba

We zijn inmiddels terecht gekomen in Las Terrazas, een prachtige eco-socialistische commune. Het gebied was volledig ontbost en is nu weer prachtig oerwoud geworden en inmiddels beschermd door Unesco. We verblijven in hotel La Moka, waar Floortje Dessing ook gelogeerd heeft. Een fenomenaal uitzicht. Enige nadeel dat we kunnen bedenken is het hanenconcert, dat start rond 4 uur ’s morgens. Door de hele vallei klinkt dat heen en weer. We hebben overwogen om recepten voor Gallo al vino (Spaanse versie van coq au vin) te verspreiden, maar het gebied is te uitgestrekt. Vanmiddag hebben we een canopy tour gedaan, dat wil zeggen dat je in een veiligheidsgordel gezekerd wordt en dan aan een stalen kabel over de boomtoppen scheert (36 km per uur) naar een volgend platform. Totaal leg je 1600 meter af, tussen 6 platforms. Een beetje eng, maar je krijgt vanzelf een zet de diepte in en dan kan je niet meer terug! Af en toe moet  je zelf afremmen, op signaal van de canopy masters. Allebei prima gedaan, zonder ernstig letsel of een diarree aanval. Wel apart dat er veel gieren rondzwermen rond de kabels!

Vanochtend gingen we met een gids op pad: 1estap was een glas met Cubaanse vitamine R, dat wil zeggen, cola/sinas/rum.

De tocht naar las Terrazas verliep wat problematischer: na een rit van 4 uur kwamen we op de enige snelweg die door Cuba loopt. Overigens is het enige verschil dat er geen paarden en ossenkarren rijden, maar wel fietsers, voetgangers en brommers. In ieder geval kregen we een 2e lekke band en met een “thuiskomertje” kom je niet ver. Helaas was de band niet te repareren, dus moesten we via een Emergencia nummer bellen. Die beloofden dat we ’s middags een “nieuw” wiel zouden krijgen en dat lukte inderdaad, uit Havana werd een ander wiel gebracht. Het meeste materiaal is Chinees nu. Naast de Amerikaanse oldtimers uit de fifties, zie je daarnaast Russische auto’s uit de eighties, daarna een hele tijd niets en nu weer Chinese import.

Het hotel in Maria la Gorda was wat aftands, maar wel op een prachtige plek aan een hagelwit strand en mooie duik en snorkelplekken. Het ligt in een nationaal park, met ook veel mangroven, dus ook veel muggen. Inmiddels hebben we, ondanks de DEET, zeker 75 bulten per persoon, dus komen misschien hier wel mee in het Guinness book of records.

Morgen gaan we door naar Playa Larga, aan de zuidkust. Op deze plek is de invasie van de Varkensbaai geweest, door Fidel Castro, toen echter mislukt. Daarna uiteraard wel gelukt!

1. Fredy:
    24 november 2016
    Klinkt weer helemaal top! Lekker hoor, geniet.
  2. Diana:
    24 november 2016
    goed begin van de dag: een glaasje rum :) Proost!
  3. Helmy Borsboom:
    24 november 2016
    wat leuk om te lezen wat jullie nu weer meemaken, wat een lef om die canopy tour te ondernemen, ik zou die rum van tevoren gevraagd hebben als ik jullie was. Heel veel plezier nog verder.
    groeten
    Helmy
  4. Ben&Jos:
    26 november 2016
    Gaan jullie nog naar de begrafenis van Fidel?
    Nog veel plezier daar.
    Grt.B&J
  5. Hans en Helma:
    26 november 2016
    jullie kunnen wel vertellen wij waren er toen Castro werd begraven