Marrakech, Marokko

31 oktober 2010 - Marrakesh, Marokko

Als toegift dit jaar nog een paar daagjes Marrakech: voor bijna niets (3 overnachtingen, transfers en vluchten van/naar Casablanca) een paar gezellige dagen met El, Ger, Feike en L4.

Midden in de nacht vertrekt de vlucht naar Casablanca en vroeg in de morgen (ook door 2 uur tijdsverschil) komen we aan in Marrakech. Ons hotel ligt net buiten de medina (het oude stadscentrum). Het is behoorlijk warm, rond de 30 graden, dus we gaan met de taxi naar het centrum. Ook is het mogelijk om met paard en wagen je te laten vervoeren (een aanrader).

De Koutoubia moskee is de grote blikvanger in het centrum en ligt vlak bij het bekende Place Jamaa el Fna. Rond dit plein ligt een wirwar van straatjes (de soukh) waar oude ambachten nog beoefend worden (koperslagers, wolververs, leerbewerkers) en waar je ongelofelijk veel leuke winkeltjes ziet. Het is een walhalla, want je kan de prachtigste tassen, riemen, pantoffeltjes kopen voor weinig. Ook veel kruiden, hammamzeep, lampjes etc.

's Avonds wordt het plein volgebouwd met eettentjes, jus d'orange verkopers, theeverkopers en vooral is er dan veel vermaak, zowel voor de Marokkaanse bevolking als voor de toeristen. Soms lijkt het op een echte freakshow, vrouwen met zwarte snorren, mannen met kippen op hun hoofd gebonden, je kijkt je ogen uit.

De sfeer is geweldig en de Marokkaanse bevolking is hartelijk (alhoewel ze wel heel graag allerlei dingen aan je verkopen). Ger spreekt wat arabisch en maakt daarmee veel vrienden.  Bezoek aan een Marokkaanse kapper is een hoogtepunt: de klant die in de stoel zit wordt ter plekke er uit gezet en Henk wordt gauw onder een schort weggemoffeld. Het model uitkiezen wordt met 3 dames, de kapper en de andere klant gedaan en de klant vindt ook dat er nog iets met zijn wenkbrauwen moet gebeuren. Ondertussen wordt er thee aangerukt (Moroccan whisky). Tot mijn spijt worden hier oor- en neusharen niet met hete kaarsen verwijderd, maar Henk vindt dat wel best.

Op de oude stadsmuren kan je in de zuidelijke medina erg veel ooievaarsnesten zien: en ook het geklepper horen. Ook zijn hier veel mooie paleizen en de koninklijke graven te bewonderen. De bouwstijl is prachtig: het houtsnijwerk getuigt van vakmanschap en geduld.

We zijn ook nog een dag naar Essaouira gegaan (vroeger ook wel Mogador genoemd): het stadje heeft door de torens een Portugees uiterlijk, maar is verder weer echt Marokkaans. De haven is geweldig om te zien: aan het eind van de dag komen honderden kleine bootjes met hun vangst binnen, die gelijk verkocht wordt (murenen, krabben e.d.) Ook is het plaatsje schilderachtig. Het is een genot om alle oude verweerde deuren te zien. Ook zie je hier honderden katjes lopen: het kost me moeite om niet zo'n klein dotje mee te nemen in je tas.

In ieder geval hebben we een paar ontzettend leuke dagen gehad en voor iedereen is Marrakech een aanrader. De beste reistijd ligt in oktober (lekkere temperatuur, 20-30 graden). Eten is prima en leuke hotelletjes en riads (soort B&B) zijn er volop te vinden. De Marokkaanse bevolking is vriendelijk. Het enige nadeel is het eeuwige onderhandelen als je iets wilt kopen, maar na een paar dagen lukt dat ook goed (niet kijken en vooral veel theater maken, dan komen ze zelf niet meer bij van het lachen). Het is ook goed mogelijk om nog wat uitstapjes te maken naar het Atlasgebergte en bijv. in een nomadenkamp te overnachten (gaan we volgende keer doen)

1. Marga:
    31 oktober 2010
    Ziet er weel mooi uit,leuke foto's
  2. Henk:
    31 oktober 2010
    Ben wel een paar cm kleiner geworden van het slenteren en wachten op de winkelende dames
  3. Frans van Es:
    31 oktober 2010
    Krijg vaag de indruk dat jullie het leven wel heel goed kunnen invullen en gelijk heb je.

Henk in het verleden had je het met mij weleens over Ger maar begin de draad een beetje kwijt te raken wie thans Ger is
  4. Ger:
    31 oktober 2010
    Mooie foto,s Karin. Deze site is een inspiratie om mn eigen foto,s ook te verwerken. Gauw hier onder aan klikken. Zorro komt er snel aan.
  5. Hans en Helma:
    2 november 2010
    Het is niet bij tehouden al die vakanties