Loire

11 september 2020 - Saumur, Frankrijk

En dan is ineens alweer de 2e week van de vakantie om. Van Bretagne zijn we naar het departement Loire gegaan, gelukkig allemaal zonder specifieke corona problemen. Onderweg nog naar Carnac gegaan, waar duizenden menhirs staan. Voor Obelix moet dat een soort van snoepwinkel zijn geweest!

We hebben deze week in Saumur gezeten, een prachtig plaatsje aan de Loire. We zitten in een trendy appartement op spuugafstand van de Loire. De Loire is heel ondiep nu, erg veel zandbanken. Helaas mag je niet zwemmen in de Loire, is aangemerkt als werelderfgoed. Een prachtig kasteel torent boven het stadje uit.

We proberen zoveel mogelijk coronaproof te reizen, dus vermijden we de erg populaire attracties en de drukkere stadjes. Maakt niet echt uit, want volgens Henk lijken de kastelen toch wel veel op elkaar. Vanochtend nog naar de koninklijke kapel geweest. Er zijn daar veel wonderen verricht, waarna een marmeren plaquette door de tevredenen aan de muur werd bevestigd. De hele kapel hangt dus vol met mooie "Lourdes-genezingen". Wij hebben een bescheiden vraag ingediend: de broek van Henk zakt nogal af, dus misschien is dat nog op te lossen!

Het dragen van een mondmasker is ook op straat vaak verplicht en iedereen houdt zich daar goed aan. Bij winkels en restaurants wordt er ook ruim besprenkeld met alcoholica. Past goed bij de Fransen. Overal staan flessen, vaak met een voetpedaal om handsfree te bedienen.

Vanmiddag wilden we gaan zwemmen in een natuurbad bij de Loire. Helaas was al het water weggepompt en kon je hoogstens tot je knieen in wat groenig water staan, dus dat hebben we maar niet gedaan.

Morgen gaan we door naar Sarlat-la-Caneda in de Dordogne. Daar hebben we in ieder geval een huisje met een zwembad. Het wordt ook hier goed warm, rond de 30 graden, dus dat is wel lekker.

Groetjes Henk en Karin

1. Fredy:
    12 september 2020
    Heel veel plezier in de Dordogne. Wij hebben er aardig wat voetstappen liggen. Mooie streek met veel te zien. Ook coronaproef.
    Groetjes
  2. Karin:
    12 september 2020
    Dank je! We zijn vandaag al in Ormadour geweest, vlakbij Limoges. Zeer indrukwekkend. Nu heerlijk gezwommen en genieten van de zwoele avond. Gaan jullie nog de champagnetour doen?
  3. Karin:
    13 september 2020
    Hebben jullie nog leuke tips?
  4. Fredy:
    13 september 2020
    Ormadour is inderdaad heel indrukwekkend. Terrason is een leuke plaats, volgens mij zijn er ook tuinen te bezichtigen. Montignac is leuk, ligt aan de rivier. Rocamadour is ook mooi, groot kasteel
    Wij zijn er nog niet uit. Komt goed.
    Nog veel plezier!