Elastiek

27 september 2012 - Ping'an, China

Alles lijkt hier van elastiek te zijn. De wegen zijn meestal krap tweebaans, maar met ware doodsverachting wordt er continu een driebaansweg van gemaakt, de middelste baan wordt dan gebruikt door twee tegenliggers die op het laatste moment hun eigen weghelft weer opduiken. Henk en ik denken dat er een landelijk netwerk bestaat van uitdeukbedrijven die 's nachts alle schades herstellen, want je ziet namelijk erg weinig schades aan auto's. Ook de brommers zijn van elastiek: het aantal passagiers varieert van 1 tot 4, de kleine kinderen gaan voorop de tank of tussen 2 volwassenen in. Verder ook nog veel vervoer van kippen, eenden, biggen, fruit en zo. Ook de Chinezen zelf zijn elastisch: met een gewicht van 50 kg sjouwen ze ook nog rustig 50 kg weg. Alles wordt nog handmatig gedaan: China wordt de 21ste eeuw puur op menskracht ingetrokken. Respect! We zijn nu bezig met het laatste stukje van onze reis. We hebben 3 dagen zgn. Dong dorpen bezocht; na een hachelijke reis van 9 uur kwamen we daar aan. Ik voelde me eerst volledig misplaatst, maar na 1 dag wende het. Een bijzondere cultuur! Inmiddels weer een beetje terug in de bewoonde wereld van de Yao en Zhuang volken. We zitten nu omringd door prachtige rijstterrassen en hebben vandaag een prachtige wandeling gemaakt. Wel behoorlijk inspannend, dus straks eerst een biertje. Morgen naar Hong Kong en zondagavond laat vliegen we weer naar het koude Nederland. Zullen alvast aan jullie denken....:-) henkenkarin

1. Raymond Zachariasse:
    27 september 2012
    Oh, ongelukken zijn er zeker. Vooral met taxi's. Ik heb er al verschillende gezien met deuken en erger. Maar over het algemeen rijd iedereen als een krant, dus in zijn algemeenheid gaat het daardoor juist goed.
    Probeer er eens tussen te fietsen. Dus niet op een fietspad, maar gewoon op de snelweg. Heb ik gedaan en is apart en voor mij vreemd genoeg niet eng. Zolang je maar goed uitkijkt, niet denkt aan regels (want die zijn er wel, maar wordt niet aan gehouden) en vooral kijkt naar de vierkante meters waar je zelf in zit.
  2. Prina:
    27 september 2012
    Het volgen van jullie reis doen mij denken dat ik weer in China ben!!!
    Zo leuk, en ik ben net terug!

Geniet nog even van het staartje vakantie

groetjes
  3. Fredy:
    27 september 2012
    Hoi, mooie verhalen weer. Geniet van de laatste dagen in Hongkong, zal wel heel wat anders zijn. Nog veel plezier en we spreken elkaar als wij terug uit Frankrijk zijn. Groetjes
  4. Carla Boom-Hartman:
    Hallo Karin en Henk,
    Ik heb genoten van jullie smakelijke verhalen en was blij met elke nieuwe aflevering. Nog fijne dagen in Hongkong met al zijn hectiek.
    Goede thuisreis en tot gauw. Groetjes Carla
  5. Elly:
    Jeetje wat is het snel gegaan .Wat Hong Kong betreft weet ik wel
    wat jullie gaan zien en beleven geniet ervan .Ja en dan zondag terug naar het kikkerlandje .
    wij wensen jullie een goede vlucht en tot snel .
    Morgen 7.20 vliegen wij naar Bergerac daarna nemen we contact op .
    groetjes wij
  6. Hans en Helma:
    28 september 2012
    nog bedankt voor de verjaardags kaart en nog veel plezier verders in China

groetjes hans en helma