Galapagos verslag

30 juli 2008 - Puerto Ayora, Ecuador

30 juli t/m 6 augustus 2008:
Woensdag 30 juli: vertrek om 7.00 uur uit Quito: vlucht naar Baltra, Galapagos (2 1/2 uur). Dan een bus naar het eiland Santa Cruz, overtocht met een veerboot, nog een bus en dan met een Zodiac (rubberboot) naar de GAP Adventurer I, ofwel de Pelikano. Aan boord totaal 16 passagiers en 7 bemanningsleden (kapitein, reservekapitein, werktuigkundige, matroos, bediening, kok en gids). De mede passagiers komen uit Canada, Verenigde Staten, Engeland en België. Leuke groep, alle leeftijden en soorten. Leuke hut aan boord, een stapelbed, maar het onderste bed is een soort twijfelaar. Eigen toilet en een kleine douche met goed warm water. Temperatuur is lekker, rond de 20 graden. In de haven van Puerto Ayora zien we allerlei krabben (Sally Lightfoot krabben, oranje met felblauw), pelikanen, fregatvogels en allerlei vissen rond de boot. Na de lunch gaan we met de Zodiacs naar de al om een excursie te maken naar de Highlands van Santa Cruz, waar we de giant tortoises (giga schildpadden) zullen zien. Deze jongens en meisjes kunnen zo'n 200-300 kg wegen. We zien er een aantal, het lijken net of er kleine koepeltentjes zijn opgezet.
Zeeziektepleisters op, want rond middernacht vertrekt de boot naar het eiland Floreana (ook wel Charles genoemd).
Donderdag 31 juli: Na het vertrek van de boot is het gelijk rock 'n roll op zee. Henk krijgt ondanks (of dank zij de pleisters) gelijk last van zeeziekte, maar blijft desondanks erg monter. Het is bijna niet mogelijk om de wc te bereiken, want je wordt heen en weer geslingerd. Tegen de ochtend komen we in rustiger vaarwater bij Floreana. We worden om 6.30 uur gewekt en na het ontbijt (fietst er gelukkig wel weer goed in) worden we met de Zodiacs afgezet bij Point Cormorant. Het is een natte landing, dat wil zeggen dat je vlak bij het strand overboord stapt, meestal tot je knieën in het water. De zeeleeuwen liggen op het strand en vinden ons nauwelijks interessant. We zien verder flamingo's en de eerste vinken (Charles Darwin heeft hier zijn evolutietheorie op gebaseerd). Bij een ander strand zijn de geboorte gronden van roggen en haaien te zien. Terug aan boord zoeken we snorkels en zwemvliezen uit en gaan dan snorkelen. We zien prachtige vissen en blue-footed boobies (jan van genten met fel blauwe zwemvliezen) en fregatvogels. Dit is een vakantie waar we continu over boobies praten (blue-footed, red-footed, masked) zonder een draai om je oren te krijgen.
's Middags worden we uitgezet bij Post Office Bay. In een vat kan je ansichtkaarten posten zonder postzegel. Een volgende langskomer zoekt er kaarten uit om die dan langs te brengen. Vroeger werd die post dan door andere schepen meegenomen en uiteindelijk mogelijk een keer verzonden. Wij nemen wat ansichtkaarten mee voor Doetinchem en Nieuwendijk. Op weg terug naar de boot worden walvissen gesignaleerd en de Zodiac gaat er achteraan. Het is een groep van 3 walvissen en we zitten zo dicht bij, dat je blij bent dat je niet plotseling bovenop de rug van een walvis zit. Maar het is prachtig om te zien. Bij de boot komt een zeeleeuw spelen met een puffer fish (kleine visjes die zichzelf opblazen om te imponeren). Helaas speelt de zeeleeuw er iets te hard mee, want het visje is ineens in 2 stukken verdeeld. De bemanning heeft 's middags een voetbalwedstrijd met de bemanning van andere boten die er liggen.
Vrijdag 1 augustus: De golven komen 's nachts dwars op de boot en dat effect is funest voor Henk. Ik blijf krampachtig liggen tegen de wand geplakt.  We worden om 5.30 uur gewekt en iedereen ziet er wat witjes uit. We krijgen een dry landing (kleine plek bij de rotsen om uit te stappen) op het eiland Espanola (ook wel Hood genoemd). Je weet niet waar je moet kijken. Overal zie je zeeleeuwen, boobies, albatrossen en marine iguanas (leguanen die zwemmen). Je kan de vogels er dichtbij benaderen, ook al hebben ze jongen. Ook zien we een havik die als ontbijt een leguaan in zijn bek heeft. ´s Middags worden we op een ander deel van het eiland afgezet. Een soort Scheveningen, maar dan voor zeeleeuwen. Er liggen zo´n 400 zeeleeuwen heerlijk te bakken op het strand. Je kan rustig naast ze gaan zitten of liggen. We gaan hier ook nog snorkelen.
Na het diner gaan we weer varen, maar gelukkig is de zee nu een stuk rustiger.
Zaterdag 2 augustus Iedereen heeft heerlijk geslapen en om 6.30 uur worden we gewekt. We liggen voor de kust van Santa Fé, ook wel Barrington genoemd. We klimmen naar de top van het eiland, lastig parcours met allerlei losse stenen. Op dit eiland allerlei prachtige cactussen, landleguanen en allerlei vogels te zien. We gaan later snorkelen en dit is geweldig. De zeeleeuwen komen om te spelen en trekken je aan armen of flippers. Ze rollen dan om je heen, maar ze zijn een stuk sneller en sierlijker, dus waarschijnlijk komen ze om even te lachen. Bij de boot zwemt een grote zeeschildpad, zo´n 80 cm lang.
In de middag vertrekt de boot naar South Plaza. Ook hier weer een mooie tocht met weer andere landleguanen, felgeel met zwart-grijs. Een aantal zeeleeuwen groepen, o.a. groepen bachelors. Prachtig tropic birds, die hebben een lange staartveer. Ze worden door fregatvogels geterroriseerd. De fregatvogels, met een spanwijdte van zo´n 2 meter, zijn kleptomaan en stelen het liefste voedsel wat anderen gevangen hebben.
Na het diner een heerlijke taart gemaakt door Chicho, de kok. Morgen gaan er een aantal mensen van boord.
Zondag 3 augustus. We worden om 5.30 uur gewekt en gaan om 6.00 uur aan land op North Seymour. Weer een totaal verschillend eiland. Grote kolonies vogels met veel nesten van de blue footed boobies en de fregatvogels. De blue footed boobies maken elkaar het hof door met hun blauwe zwemvliezen een dansje uit te voeren. De mannetjes fregatvogels doen dat door hun rode keelzak op te blazen. Na de lunch varen we naar Baltra en verdwijnen dus een aantal mensen, ook onze gids Mauricio,maar er komen weer nieuwe terug. Dit maal gasten uit Denemarken, Noorwegen, Zwitserland, Australië en Engeland. De boot vertrekt naar Baraca, aan de noordzijde van Santa Cruz. Lekker strand om te snorkelen. De nieuwe gids Luis snorkelt graag mee.
Maandag 4 augustus. 6.30 uur opstaan. We liggen voor het eiland Sombrero chinois, een betrekkelijk jong geformeerd vulkanisch eiland. Het lavalandschap is indrukwekkend en we maken daar een mooie tocht langs vulkanische tunnels en poelen. ´s Middags een prachtige snorkeltocht waar we haaien zien, pinguins, roggen en gigantische zeesterren, paars, rood. De boot vaart dan naar Bartolomé. Onderweg zien we ook weer een walvis en de vin van een haai. Op Bartolomé maken we een hele klim naar de top van de krater. Het uitzicht over de lavastromen is schitterend. Inmiddels hebben we 5 kleuren zand gezien, wit, geel, groen, zwart en rood. Na de klim ook weer een prachtige tocht waar we onder meer een zeeslang en een white/tipped shark zien en allerlei vissen, zoals trompetvissen, damselfish, angelfish, surgeonfish, grunt, koffervissen. Af en toe moet je jezelf even knijpen om te bedenken dat je dit echt allemaal kan zien!
Dinsdag 5 augustus. Tocht naar Puerto Egas, ook wel James of Santiago genoemd. Op dit eiland grote kolonies marine iguanas. Hier zien we het zwarte zand. Ook zeehonden gezien, deze zijn wat schuwer dan de zeeleeuwen. Het schip vaart verder naar Rabida, een eiland met prachtig rood zand. Hier zien we pelikanen nesten, een stuk of tien bij elkaar. We staan ook hier weer op 1 tot 2 meter afstand te kijken, geweldig. Vandaag de laatste snorkel tocht, waar we schildpadden en roggen zien. De boot vertrekt dan weer naar Puerto Ayora, waar wij van boord zullen gaan. De zee is weer behoorlijk ruw geworden, maar liggend gaat het wel. ´s Avonds komen we aan en we kunnen nog aan wal. De eerste keer dat we echt weer in een plaatsje komen, waar je iets kunt drinken of eten of zelfs een winkeltje ziet.
Dinsdag 5 augustus. Bezoek aan het Charles Darwin Research Center, o.a. worden hier de grote landschildpadden gefokt. Lonesome George is hier aanwezig. Hij is de laatste schildpad van het eiland Pinto. Hij is rond de 100 jaar, maar heeft zich tot heden nog niet voortgeplant. Inmiddels is hij aan de scharrel met 2 schildpadden die genetisch gezien bijna gelijk zijn aan de Pinto schildpadden. De hoop is dat er nu bevruchte eieren zien die in oktober 2008 uit zullen komen. Het is wereldnieuws, want het wordt in bijna alle kranten vermeld. Dan weer met bus, boot, bus terug naar het vliegveld.
Wat jammer dat deze reis afgelopen is. Het landschap is bijzonder, maar het feit dat je zo dichtbij allerlei dieren kunt zijn is het meest speciale wat je mee kunt maken.