Gletsjerland

17 september 2015 - Banff National Park, Canada

Beste mensen, hier weer een berichtje uit Canada. We hebben wat problemen gehad met wifi-verbindingen, dus het heeft even geduurd. We hebben het gevoel dat we in een heeeeeele lange uitzending van National Geographic zitten, want het ene na het andere moment komt voorbij. In Stewart hebben we geen geluk gehad met beren bij de Fish Creek, maar daarbuiten kwamen ze ongevraagd voorbij. Er was een Duits stel dat werkelijk halve dagen op wacht heeft gelegen, maar geen beer gezien. Toen ze terug gingen naar het hotel zagen ze wolven en beren. Wij hebben een tocht gemaakt naar de Salmon Glacier, zo mooi om dichtbij een gletsjer te bekijken! Grotendeels onverharde weg, dus ook nog leuk om te rijden (alhoewel Henk het meeste off-road rijdt).

Na Stewart zijn we in de richting van de Rocky Mountains gaan rijden, met 2 overnachtingen onderweg. En toen aangekomen bij Clearwater, de poort naar het Wells Gray Provincial Park. We zouden buiten het dorp logeren, maar hadden niet verwacht dat dit 20km was, waarvan 10 km onverharde weg. En dan kom je aan bij Alpine Meadows, een prachtig resort bestaande uit blokhutten, met uitzicht op een mooi meer. Het is hier uiteraard wel een stukje frisser. Ik was optimistisch met een korte broek, maar dan moet je wel weer langzaam ontdooien.

Wells Gray park is fantastisch mooi: het staat bekend om de vele watervallen. De Helmcken Falls heb ik zo’n 15 jaar geleden ook gezien met Helmy en Ad (met een verjaardagskroontje op, die hij vergeten was af te zetten, tot grote hilariteit van de omstanders). Ook hebben we de zalmentrek kunnen bekijken bij een watervalletje. De zalmen springen metershoog om tegen de stroom in te komen, zodat ze bij hun geboortegrond uit komen, om zich dan voort te planten en dood te gaan. Waarvoor zou je al die moeite doen, want sommigen vallen keer op keer terug in de stroom.

Na Clearwater zijn we naar Jasper National Park gereden. We verbleven in een oude cabin aan de rand van de Athabasca river, een gletsjerrivier. Het maakt deel uit van het Dark Sky Preserve, één van de donkerste plekken ’s nachts op aarde. Hier kan je ook vrij vaak het noorderlicht zien. Het huisje is heel basic, maar daardoor juist heel knus. Terug naar de seventies, want je wordt zelfs verzocht om je auto niet automatisch te openen en daardoor geluid te maken. Ook hier weer geen televisie of zo. De eerste dag regende het en daardoor hadden we weinig zicht op de bergen. Op weg naar een meer kwamen we in de sneeuw terecht, een beetje vroeg! Nu zien we dat er op de bergen een flinke laag is gevallen, prachtig mooi, maar we stoken de propaankachel wel goed op! Vanmiddag lekker liggen weken in de hete bronnen van Miette, prachtig uitzicht op de bossen daaromheen. In Jasper zijn er voortdurend opstoppingen, want dan is er iets wilds te zien, bijv. elks, die rustig het dorp in lopen om te grazen (grote herten, die ook behoorlijk agressief kunnen zijn).

Verder weten we nu waar het gezegde “trillen als een espenblad” vandaan komt: je hebt hier zogenaamde trembling trees (aspen), het lijkt of de blaadjes “beven” aan de takken. Weer wat geleerd!

Vandaag zijn we via de Icefields Parkway, een prachtige tocht langs een aantal meren, gletsjers, watervallen, naar Banff gegaan, voor de laatste 2 overnachtingen in deze reis. Jammer dat het er alweer bijna op zit! De tocht vandaag was prachtig, met mooie bergmeren, gletsjers, watervallen. Er zijn veel Japanse/Chinese toeristen, die zelfs met alle schone lucht hier, mondmaskers dragen.  Leuk voor hun vakantiefoto’s!  Onderweg lag er behoorlijk wat verse sneeuw en bij Lake Peyto (prachtig groen meer) moesten we uitwijken naar de parkeerplaats voor bussen. Het pad was spekglad, naar beneden nog niet zo’n probleem, maar omhoog ben ik over een hek geklommen om in de verse sneeuw te lopen.

In Banff nog mijn collectie mini-kerststalletjes kunnen uitbreiden (kerstwinkel die het hele jaar geopend is: the spirit of Christmas). Morgen gaan we in de buurt nog van alles bekijken, Lake Louise en zo en vrijdag vliegen we terug! Tot later!

1. Prina:
    17 september 2015
    Ohh wat een mooie reis! moeten wij toch ook op ons lijstje zetten!
  2. Diana:
    17 september 2015
    Wat een gave vakantie zeg !!
    En nu al in de sneeuw gelopen... :)
    Geniet van de laatste daagjes.
  3. Fredy:
    17 september 2015
    Hoi, geniet nog van jullie laatste dagen in Canada!