Sevilla en Córdoba

10 februari 2018 - Córdoba, Spanje

Inmiddels al weer wat dagen verder op onze tocht door Andalusië. Het weer is nu gelukkig zonnig, maar toch nog wat fris en 's nachts koelt het af tot rond het nulpunt. Maar overdag is het heerlijk om in het zonnetje op een terras te genieten. Sevilla en Córdoba zijn prachtig en we hebben al behoorlijk wat paleizen, kathedralen gezien. Zelden zoveel pracht en praal, daar hebben weer veel mensen voor "gebloed". De Mezquita moskee/kathedraal is helemaal bijzonder, met meer dan 800 pilaren waar het dak op steunt.

Het aantal Aziatische toeristen is enorm: uit China, Taiwan, Korea, Japan. Het is nu nog betrekkelijk rustig, wat moet dat ontzettend druk zijn in het voorjaar en de zomer. De straten en pleinen zijn prachtig aangeplant met sinaasappelbomen. Blijkbaar zijn deze niet goed eetbaar, want veel sinaasappels worden nu geplukt en weggegooid.

We genieten ook van de tapasbarretjes, helaas wel met het gevolg dat ik walm naar de knoflook. Het is ontzettend leuk om van alles wat te bestellen (uitgezonderd pens en bloedworst: erg populair hier). Soms verrassend: gehaktballetjes in saus bleek een soep te zijn, maar smaakte ook heerlijk. Een groepje Chinezen naast ons ging goed "los" met behulp van Google translate en we denken dat ze zich er nu nog niet doorheen gegeten hebben.

Vandaag nog een indrukwekkend bruidspaar gezien: Henk noemde de bruid een "bangmaker",  een zeer struise dame van zeker 150 kilo met een beetje een iele senor!

Straks gaan we nog naar een voorstelling van de Spaanse rijschool en nu even relaxen, want we lopen uiteraard behoorlijk wat. Als het te gek wordt kan je altijd een taxi nemen, die zijn hier spotgoedkoop.

Morgen reizen we door naar Granada: de kaartjes voor het Alhambra zijn al besteld. Leve het internet!

Uiteraard houden we ook nog de Nederlandse medaillewinst in Korea in de gaten: ook niet onbelangrijk. Normaal verzorgt Ma Pennewaard altijd de psychologische druk op vooral de Russische schaatsers, maar daar zal ze het dit jaar niet druk mee hebben. Dus het zal wel een mooi resultaat worden.